Баримт-Анализ
2025 оны 9 дүгээр сарын 23-ны өдөр төрийн ордонд болсон “Халзан бүрэгтэй”-н ордын ашиглалт, байгаль орчинд үзүүлэх сөрөг нөлөөлөл, эрсдлийг нарийвчлэн судлах нь” сэдэвт ерөнхий хяналтын сонсгол дээр танилцуулж, сонсгол даргалагчид гардуулан өгсөн “Нөөцийн шударга ёс” (хуунчаар ТАН “Төлсөн, авснаа нийтэл” эвсэл) олон улсын эвслийн Монгол дахь гишүүн байгууллагуудын байр суурийн баримт бичгийг тухайн газрын зөвшөөрөлтэйгээр нийтлэж байна.
“Төлсөн авсанаа нийтэл” эвсэл (цаашид ТАН эвсэл гэх) нь 2006 он байгуулагдсан, эрдэс баялгийн салбарт ил тод, нээлттэй, хариуцлагатай сайн засаглалыг төлөвшүүлэхэд хувь нэмрээ оруулах зорилго бүхий, 30 гаруй төрийн бус байгууллагыг эгнээндээ нэгтгэсэн иргэний нийгмийн эвсэл юм. ТАН эвсэл нь Олборлох үйлдвэрлэлийн ил тод байдлын санаачилга (ОҮИТБС)-ын албан ёсны нэг оролцогч тал бөгөөд Монгол Улсад уг санаачилгыг хэрэгжүүлэх Үндэсний зөвлөл, Ажлын хэсгийн гишүүнээр тасралтгүй, үр нөлөөтэй ажиллаж ирлээ.
“Халзан бүрэгтэй” төслийн явцад Монгол Улсад хүчин төгөлдөр үйлчилж байгаа олон хууль тогтоомжийг зөрчиж байгаа нь цаашид энэ төсөл хариуцлагатайгаар хэрэгжинэ гэх итгэл төрүүлэхгүй байна.
Тусгай зөвшөөрөл нь хууль бус болох талаар:
Гэтэл Халзан бүрэгтэй төслийн тусгай зөвшөөрлүүдийг Цөмийн энергийн тухай хуульд заасан шаардлагад нийцүүлэн шинэчлэн бүртгүүлээгүй нь нэн эрсдэлтэй бөгөөд дээрх тусгай зөвшөөрлүүдийг хүчин төгөлдөр бус гэж үзэх хангалттай үндэслэл юм[4]. Энэ нь Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлийн Нарийн бичгийн даргын зөвлөмжөөр байгуулагдсан “Халзан бүрэгтэй орд газарт хяналт шалгалт хийж, санал дүгнэлт боловсруулах Ажлын хэсгийн тайлан”-аар нотлогдож байна.
Цөмийн энергийн тухай хуулийг зөрчиж буй талаар:
Байгаль орчны хууль тогтоомжийн зөрчлийн талаар:
Олон улсын хэм хэмжээ
2011 онд НҮБ-ын Хүний эрхийн зөвлөл (ХЭЗ) хүний эрхийг “хамгаалах, хүндлэх, сэргээх” НҮБ-ын суурь зарчмыг хэрэгжүүлэх “Бизнес ба Хүний эрхийн удирдах зарчмууд”-ыг баталж, гишүүн орнуудад хэрэгжүүлэхийг уриалсан. 2015 онд НҮБ-ын ХЭЗ Монгол Улс дахь хүний эрхийн төлөв байдлын хоёр дахь удаагийн тайланг хэлэлцэх үеэр Нидерланд Улсаас Бизнес ба Хүний эрхийн үндэсний үйл ажиллагааны төлөвлөгөө батлан хэрэгжүүлж бизнесээс хүний эрхэд учруулж буй сөрөг нөлөөллийг бууруулах зөвлөмж өгсөн. МУ-ын Засгийн газар энэ зөвлөмжийг хүлээн авч ГХЯ-ны дэргэд 2016 онд Бизнес ба хүний эрхийн үндэсний төлөвлөгөө боловсруулах Ажлын хэсэг байгуулж ажиллуулсан. 2020 онд тус Ажлын хэсгийг төр, төрийн бус болон хувийн хэвшлийн төлөөлөл бүхий 61 гишүүнтэй болгон шинэчлэн байгуулсан. 2023 оны 6 сарын 14-нд “Бизнесийн үйл ажиллагаанд хүний эрхийг хамгаалах, хүний эрх зөрчигдөхөөс урьдчилан сэргийлэх, зөрчигдсөн эрхийг сэргээх үйл ажиллагааны төлөвлөгөө (2023-2027)”-г баталсан.
Эрчим хүчний шилжилттэй холбогдуулан зах зээлийн эрэлт нь хурдтай нэмэгдэж буй энэ цаг үед, кобальт, литий, зэс болон газрын ховор элементүүдийн нөөц ихтэй хөгжиж буй улсуудад тэдгээрийг олборлон үр шимийг нь иргэддээ хүртээх, эрхийг хамгаалах, аюулгүй байдлыг сахих, байгаль орчны тэнцвэрийг хадгалах, нийгмийн хөгжлийг хэрэгжүүлэхэд олон асуудал тулгамдаж байна. Эдгээрийг шийдэх зорилгоор Эрчим хүчний шилжилтийн чухал ашигт малтмалын үйл ажиллагааны НҮБ-ын Удирдамжийг 2024 онд боловсруулан хөгжингүй болон хөгжиж буй улс орнуудад хэрэгжүүлэхийг уриалсан. Энэ удирдамжаар хүний эрх, байгаль орчин, шударга ёс, нийтэд хүртээмжтэй хөгжил, шударга хариуцлагатай хөрөнгө оруулалт, ил тод хариуцлагатай авлигаас ангид засаглал, энх тайван аюулгүй байдлын төлөө хамтран ажиллах долоон зарчмыг НҮБ-ын гишүүн орнууд, үндэсний болон үндэстэн дамнасан бизнесийн байгууллагууд хэрэгжүүлэх юм. Удирдамж хүний эрхийг цөмд нь тавьж, улс орнуудаас хүний эрхийг хамгаалах, хүндэтгэх, хэрэгжүүлэхээр олон улсын гэрээ конвенцоор хүлээсэн үүргүүдэд тулгуурласан.
Уурхайн төслүүд, ялангуяа шилжилтийн чухал ашигт малтмалын олборлолт, боловсруулалт нь нутгийн иргэдийн эрүүл аюулгүй орчинд амьдрах, эрүүл мэндээ хамгаалуулах, амьд явах, мэдээлэл авах зэрэг олон эрхийг дахин дахин зөрчих өндөр магадлалтай, хамрах хүрээ өргөн, үзүүлэх нөлөөлөл нь ноцтой байх эрсдэлтэйг үргэлж анхаарч байгаль орчинд халгүй технологи хэрэглэх, эдийн засгийн үр шим нь өндөр, хөгжилд бодитой хувь нэмэр оруулах төслийг л хэрэгжүүлэх шаардлагатай.
Халзан бүрэгтэй төслийг хэрэгжүүлж буй “Монголиан нэшнл рийр ийрт корп” ХХК нь бизнесийн эрх ашгийнхаа үүднээс хүний эрхийг болон нийтийн эрх ашгийг зөрчих, илт түрэмгийлэх хандлагыг гаргасаар ирсэн. Тухайлбал байгаль орчны үнэлгээ, төлөвлөгөөнд санал авч, иргэдээр зөвшөөрүүлэхийн тулд нөлөөллийн бүсийн иргэд, айл өрхүүдэд албаар эд зүйл өгөх гэж тулгах, нэг талыг барьсан суртал ухуулга хийж бизнесийн эрх ашгаа хүчээр тулгах (нутгийн иргэд гэрчилдэг), зарим хэвлэл мэдээлэлд мөнгө төлж, мэргэжлийн байгууллагын хяналт шалгалтын дүгнэлт зэргийг, албаар гүтгэж худал мэдээлэл тараалгах (энэ талаар ЦЭК зэрэг мэргэжлийн байгууллагаас тус компанид шаардлага хүргүүлсэн асуудал бий), үзэл бодлоо гаргасан, шүүмжилсэн, эсэргүүцэл илэрхийлсэн иргэдээс их хэмжээний мөнгө нэхэмжилж, шүүх, цагдаагийн үүд сахиулах (ийм ажиллагаа олон удаа давтагдаж байгаа). Энэ төсөл нь нутгийн болон бүс нутгийн иргэдээс хүлээн зөвшөөрөгдөхгүй байгаа, АМтХ-ийн дагуу орон нутагтай хамтран ажиллах гэрээ байгуулаагүй атлаа Орон нутагт Нийгэм эдийн засгийн хөгжлийг дэмжих нэрийдлээр оюутны сургалтын төлбөрийн тэтгэлэг олгоно, малчдад хүүгүй зээл олгоно гэх зэргээр зориудаар урхидах булхай луйврын сэдэл, үйл ажиллагааг явуулсаар байгаа, мөн орон нутгийн төр, захиргааны байгууллагатай хууль зөрчиж элдэв тохироо хийх, гэрээ хэлцэл үүсгэх замаар авлигын шинжтэй асуудлууд үүсгэх гэх мэтээр нийтлэг хэм хэмжээнд харшилсан зүйлүүдийг байнга явуулсаар байгаа.
“Халзан бүрэгтэй” төслийн хэрэгжилтэд дараах эрсдэлүүд үүсэж болзошгүй байна. Үүнд:
Нэг: Байгалийн баялгийн нөөцийг тав ангилдаг ба Халзан бүрэгтэй орд нь байж болзошгүй буюу хамгийн бага ангилалд багтжээ. Ийм учраас 1,2 сая тонн гэж тогтоосон нөөцийн тоо хэмжээ доошлох магадлалтай. Тус ордын газрын ховор элементийн агуулга нь 0.4 хувьтай бөгөөд 5-8 хувийн баяжмал гарахаар байгаа гэж төслийн удирдлагын зүгээс мэдээлсэн. Гэтэл гаднын уурхайнууд 0.8-5 хувийн, тухайлбал, Австралийн Mount Weld орд 8 хувийн, АНУ-ын MP Materials орд 4-5 хувийн агуулгатай бөгөөд 20-30 хувийн баяжмал үйлдвэрлэдэг юм байна. Энэ нь тус төсөл ашигтай байж чадах эсэхэд эргэлзээ төрүүлж байна.
Хоёр: Нэгэнт агуулга багатай орд газар учраас төслийг ашигтай болгохын тулд баяжмал, баяжмалаас цааш исэл гаргахаар төлөвлөжээ. Үүний тулд байгуулах гидрометаллургийн үйлдвэрт маш их хэмжээний буюу баяжмалын үйлдвэрт 15-20 МВт [мегаватт], исэл үйлдвэрлэвэл 20-30 МВт цахилгаан эрчим хүч шаардлагатай гэж мэдээлжээ. Энэ нь Ховд аймгийн эрчим хүчний одоогийн хэрэглээтэй дүйж очих юм. Гэтэл одоогоор баруун бүсэд эрчим хүчний ийм том нэмэлт эх үүсвэр байхгүй бөгөөд Халзан бүрэгтэй төслийг Эрдэнэбүрэнгийн УЦС-аас хангахаар тооцоолсон. Тэгвэл БНХАУ-ын 266 сая долларын хөнгөлөлттэй зээлийг оролцуулан (нийт төсөвт өртөг нь бүр өндөр болно) барьж 2027 онд ашиглалтад оруулахаар төлөвлөсөн Эрдэнэбүрэнгийн УЦС-ын хүчин чадал 90 МВт бөгөөд үүний гуравны нэгээс тэн хагасыг Халзан бүрэгтэй төсөл хэрэглэх болж байна. Одоогоор боломжтой харагдаж магадгүй, гэхдээ сүүлийн жилүүдэд эрчимтэй хөгжин хүн ам, барилга байшин нэмэгдэж, шинэ шинэ үйлдвэрлэл, усалгаатай тариалан бий болж, үүний улмаас жилдээ 8-12 хувиар өсөж байгаа баруун бүсийн эрчим хүчний хэрэглээг хангахад УЦС-ийн хүчин чадал хүрэлцэхгүй болох эрсдэлтэй гэж үзэж байна.
Гурав: 2023.01.11-нд Цөмийн энергийн комиссын ажлын албанаас Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэд явуулсан “Тайлан хүргүүлэх тухай” 2023.01.11-ны 1/24 тоот албан бичигт Халзан бүрэгтэй ордыг ашиглах, ГХЭ-ийн ордыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулахад дараах хүндрэлтэй асуудал үүсэж байна, технологийн хувьд дэлхийн хэмжээнд тогтсон, сайн туршлага нэвтрүүлэхээр сонголт харагдахгүй байна. Энэ нь ГХЭ-үүд ордод харьцангуй бага хэмжээтэй, химийн урвалуудад харилцан хөдөлгөөнтэй байдагтай холбоотой. Мөн ордыг ашиглахад гаргасан зардал, байгаль орчныг нөхөн сэргээх, хаягдлын менежментийг олон улсын болон үндэсний дүрэм, журам, стандартын дагуу хийхэд гарах зардалтай харьцуулсан сүүлийн үеийн судалгаа алга байна. Өмнө хийгдэж байсан судалгаагаар Халзан бүрэгтэй ордын хувьд хариуцлагатай уул уурхай явуулахад төвөгтэй, нөхөн сэргээх, хаягдлын менежмент хийх зардал өндөр учраас ордыг ашиглахад эдийн засгийн хувьд үр ашиггүй гэж үзсэн байна” гэж дурдсан байна” гэжээ.
[1] Уг тусгай зөвшөөрөл нь 4003А дугаартай байсан боловч гэрчилгээг үрэгдүүлсний улмаас 2007 оны 1 сарын 22-ны өдөр 12335А дугаартайгаар шинэчлэн авсан болно.
[2]Цөмийн энергийн тухай хуулийн 3 дугаар зүйлийн 3.1.5 "цөмийн бодис" гэж цөмийн материал болон цөмийн технологид хэрэглэгдэх уран, торийн бүлийн цацраг идэвхт изотоп, газрын ховор элемент агуулсан бодисыг" ойлгоно.
Цөмийн энергийн тухай хуулийн 3 дугаар зүйлийн 3.1.15. "цөмийн эх үүсвэр материал" гэж цөмийн түлшний материалыг гарган авах уран, торийн хүдэр, газрын ховор элемент зэрэг түүхий эд материалыг ойлгоно.
[3] Цөмийн энергийн тухай хуулийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуулийн 1 дүгээр зүйл. "Цөмийн энергийн тухай хууль хүчин төгөлдөр болохоос өмнө олгосон цацраг идэвхт ашигт малтмалын хайгуулын болон ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийг 2009 оны 11 дүгээр сарын 15-ны дотор уг хуульд заасан нөхцөл, журмын дагуу шинэчлэн бүртгэнэ."
[4] Цөмийн энергийн тухай хуулийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуулийн 4 дүгээр зүйл. Энэ хуульд заасны дагуу цацраг идэвхт ашигт малтмалын хайгуулын болон ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийг шинэчлэн бүртгүүлээгүй бол түүнийг хүчингүй болсонд тооцно.
[5] Цөмийн энергийн тухай хуулийн 17 дугаар зүйлийн 17.3.5 дахь заалт
[6] Цөмийн энергийн тухай хуулийн 17 дугаар зүйлийн 17.3.6 дахь заалт
[7] Цөмийн энергийн тухай хуулийн 17 дугаар зүйлийн 17.3.7 дахь заалт
[8] Цөмийн энергийн тухай хуулийн 17 дугаар зүйлийн 17.2.1 дэх заалт
[9] Цөмийн энергийн тухай хуулийн 17 дугаар зүйлийн 17.2.2 дахь заалт
[10] Цөмийн энергийн комиссын Ажлын албаны 2022 оны 11 сарын 30-ны өдрийн 1/877 тоот албан бичиг болон Улсын байцаагчийн дүгнэлт
[11] 1997 оны Ашигт малтмалын тухай хуулийн 29 дүгээр зүйлийн 29.1 " Хайгуулын лиценз эзэмшигч нь Байгаль орчны хяналтын алба болон тухайн нутгийн захиргаатай зөвшилцөн хайгуулын лиценз авснаас хойш 30 хоногийн дотор байгаль орчныг хамгаалах төлөвлөгөөг бэлтгэж боловсруулна."
2006 оны Ашигт малтмалын тухай 38 дугаар зүйлийн 38.1.1 "тусгай зөвшөөрөл авснаас хойш 30 хоногийн дотор байгаль орчны хяналтын алба болон хайгуулын талбай байрших сум, дүүргийн Засаг даргатай зөвшилцөн байгаль орчныг хамгаалах төлөвлөгөө боловсруулах."
[12] Байгаль орчныг хамгаалах менежментийн төлөвлөгөөг хянан батлах, тайлагнах, хяналт тавих журмын 1.6, 2.9, 3.1, 3.3, 3.4 дэх заалтууд.